Anastasia er Fox’s første virkelig ambitiøse tegnefilmprojekt, og sædvanen tro, når et studie i slutningen af forrige årtusinde ville konkurrere med Walt Disney på det område, gik de til Don Bluth, der siden sit brud med Walt Disney havde markeret sig kunstnerisk med The Secret of N.I.M.H. og The Land Before Time og kommercielt med An American Tail.
Den tidligere Disney-animator prøver helt klart at give sin forhenværende arbejdsgiver baghjul med en svulstig larger-than-life historie, endda skudt i bredformat. Er missionen så lykkedes?
Både ja og nej. Historien om den mystiske zardatters flugt ud af Rusland forfulgt af den gale Rasputin og alskens ondskab er stærk og gribende. Animationen er på højde med de bedste Disney-film, og rollerne er velbesatte. MEN (Og det er et kæmpe MEN) historien er næsten for stærk for børn, og voksne vil øjensynligt rive sig i håret over de ting, der er gjort for at kompensere for dette. Resultatet bliver rent dramaturgisk alt for svingende. Og de sange! Oh, have mercy! Burt Reynolds’ crooning i All Dogs Go to Heaven er ren Pavarotti i sammenligning. Men okay, det er vel en smagssag.