Edith Gertrud Schlüssel, filmklipper, startede allerede i 1917 sin karriere hos Peter Elfelt i reportagefilmafdelingen og kom derefter til Nordisk Film og siden til Palladium, hvor hun fra 1934 var chefklipper i 35 år. Hun klippede næsten udelukkende spillefilm og havde en imponerende produktion bag sig. Allerede hos gamle Lau Lauritzen klippede Edith Schlüssel Fyrtårnets og Bivognens stumfilm, og da de senere blev synkroniseret sørgede hun for den nye rytme. Blandt nogle af hendes betydeligste arbejder ved siden af Dreyer-filmene “Vredens dag”, “Ordet” og “Gertrud” kan nævnes “Sommerglæder”, “Otte akkorder” og “Den usynlige hær”. Hun var også klipper på den første danske tegnefilm i spillefilmlængde “Fyrtøjet”. Først med “Mazurka på sengekanten” i 1970 trak hun sig tilbage. Edith Schlüssel var troende katolik, ugift og levede en tilbagetrukket tilværelse. Hun spillede og sang i sin fritid og mente, at musikalitet var en vigtig egenskab at have som klipper. Hun mente også, at kvinder havde bedre indfølingsevne end mænd, når det kom til filmklipning.