Just Betzer, filmproducent, der var søn af direktør Betzer, Park-Teatret i Risskov, begyndte sin filmkarriere allerede da han som syvårig havde job i faderens biograf i Århus. Han var 1954-60 piccolo, kontrollør, operatør og regnskabsfører ved Park Teatret i Risskov. Senere tog han som teenager til København, hvor han først blev kameraassistent på “Soldaterkammerater på sjov” og siden ansat i Bent Christensen Filmproduktion som produktions- og instruktørassistent, bl.a. under indspilningen af “Støvsugerbanden” og “Naboerne”. Han var i årene 1964-1967 produktionsleder for ASA Filmstudio, bl.a. på Gabriel Axels “Den røde kappe”, der blev optaget i Island. Det gav ham lysten til selv at producere film og i 1968 dannede han produktions- og udlejningsselskabet Panorama Film i beskedne omgivelser. Selskabet producerede bl.a. farcerne om Familien Gyldenkål, men også seriøse værker som “Vinterbørn”, “Johnny Larsen” og “Slægten”. Firmaet voksede sig siden til et betragteligt filmimperium med biografer i København, Slagelse, Holbæk og Århus. I 1973 købte han ASA Film, som han nåede at blive mangemillionær på inden han i 1984 solgte filmselskabet og rettighederne til de mere end 30 film han havde produceret. I 1988 fik han sin største triumf, da han sammen med filminstruktør Gabriel Axel i Hollywood modtog en Oscar-statuette for filmatiseringen af Karen Blixen’s “Babettes Gæstebud”. Allerede i 1985 flyttede Just Betzer til England og forsøgte her at skabe sig en position som producent af internationale underholdningsfilm, hvad der dog ikke lykkedes særlig godt. Hverken den kontante krigsfilm “Døden på larvefødder” eller den psykologiske thriller “Pigen i gyngen” opnåede kunstnerisk eller kommerciel succes og den engelsksprogede “En dag i oktober” om aktionen for at redde de danske jøder i 1943 blev heller ikke set af mange mennesker. Siden bosatte Just Betzer sig i Hollywood, men han opretholdt hele tiden forbindelsen til Danmark. Han havde bl.a. et sommerhus i Lumsås i Odsherred og det var også her han døde.